Historia… o historii 4nano ;)
Początek…
Przypadek. Tak, marka 4nano powstała przez przypadek. Kiedy jeden z założycieli marki pracując jeszcze w salonie Jaguara jechał zadbać o wystawowy samochód nie wiedział, że w tym samym budynku pracuje jego przyszły wspólnik, który właśnie wyszedł na papierosa. Znali się z klubu samochodowego i to właściwie jedyna rzecz jaka ich łączyła. Od słowa do słowa okazało się, że jeden pasjonuje się od zawsze kosmetykami samochodowymi i marzy o własnym sklepie, a drugi chce stworzyć w końcu własną markę. Układanka wydawała się prawie kompletna… prawie. Brakowało doświadczenia i kontaktów. I tutaj pojawia się ojciec jednego z nich, z wykształcenia chemik, dodatkowo od lat związany silnie z rynkiem niemieckim i posiadający odpowiednie kontakty niezbędne do rozpoczęcia takiego przedsięwzięcia. Spółka powstaje bardzo szybko, gdyż podział ról jest jasny, a wyzwanie intrygujące. Z perspektywy lat każdemu z nich tamta idea i szybki start wyda się wręcz szalony. Mamy rok 2011 i na rynku pojawia się marka 4nano, bo tak oficjalnie zostaje nazwana firma, która za cel stawia sobie dostarczanie profesjonalnych kosmetyków samochodowych jak najwyższej jakości. Firma rodzinna, polska… nie bojąca się rzucenia rękawicy zagranicznym konkurentom. Pierwsza faza rozwoju to głównie nakłady na technologię, outsorcing na zachodnich liniach produkcyjnych i proste, biało czarne opakowania, które możecie zobaczyć na zdjęciach. To także czasy kiedy słowo “detailing” w Polsce jest praktycznie nieznane, na rynku królują woski, a jeśli istnieją jakieś studia detailingowe to żadne z nich nie nazywa siebie studiem. Są myjnie, kosmetyki samochodowe… i co najmniej z 10 innych powłok kwarcowych konkurujących z naszym Lack Protectem 3D. Mimo to dzięki skuteczności powłoki i szczerego przekazu ad jej funkcjonowania (co pozostaje naszą filozofią do dziś), a przede wszystkim ogromu pracy sprzedażowej jednego ze wspólników, powłoka zostaje dobrze przyjęta przez rynek. Podobnie jak wszystkie pozostałe kosmetyki samochodowe dedykowane profesjonalistom i pasjonatom. Oczywiście są i porażki - tak jak seria kosmetyków dedykowana do domu, ogrodu… czy ktoś to jeszcze pamięta? Nie sądzimy. To też czas utożsamiania Klientów i kształtowania rynku, wielu podróży, prezentacji, szkoleń, pierwszych wystawek na zlotach (zdjęcia znajdziecie poniżej)… a przede wszystkim małych zysków, które i tak są cały czas inwestowane w rozwój marki. Wtedy też cieszyliśmy się każdym małym sukcesem, każdym lajkiem na raczkującym dopiero w Polsce Facebooku, każdym małym zamówieniem i słowem uznania od Klienta. Każdy etap ma jednak swój koniec…
Rozwój…
W pewnym momencie postanowiliśmy postawić wszystko na jedną kartę i zainwestować wszystkie środki w rozwój technologii, która w Polsce była zupełnie nieznana. Powłoka ceramiczna - to brzmiało intrygująco, nowatorsko… ale i kompletnie nic nie mówiąco dla całego rynku. I tak 2 lutego 2013 roku, jako pierwsza powłoka ceramiczna na rynku polskim, pojawił się 4nano Sapphire, a wraz z nim cała seria nosząca wtedy nazwę Pro. Historia lubi się powtarzać, więc znowu spędziliśmy setki godzin na telefonach i spotkaniach u Klientów, w hotelach i samochodzie… ale trud ten opłacił się w 100%, gdyż przyjęcie nowej serii przez rynek przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Oczywiście jednocześnie pojawiają się kolejne nowe produkty, a ich cała szata graficzna zostaje odświeżona po raz pierwszy. W tym czasie budujemy też zalązki obecnej sieci Certyfikowanych Studiów, z których wiele pozostało z nami do dziś. Ciepło wspominamy również wszystkie szkolenia, wszystkich ówczesnych Partnerów, ludzi których miło było nam poznać i wymienić się doświadczeniami. No i imprezy, które w tamtym czasie odwiedziliśmy chyba wszystkie - Raceism, Tuning Show, All Stars Tuning Weekend, Dub It etc. To były czasy. W tym czasie nasze powłoki ceramiczne, dzięki naszym Partnerom, zostały zaaplikowane na setki jeśli nie tysiące samochodów, a wśród nich w takie perełki jak Ferrari F12 Berlinetta, Lexus LFA, Nissan Skyline R34 GTR, Porsche GT3 RS, Maybach i wiele wiele innych. Miło po latach przeglądać te wszystkie relacje drodzy Partnerzy. Cały czas pozostaliśmy również wierni swojej filozofii i temu, że jeśli 4nano mówi, że jakaś powłoka ma działać 2 lata… to tyle właśnie działa. Dzięki temu zyskaliśmy zaufanie zarówno naszych Partnerów, jak i Klientów końcowych co znalazło potwierdzenie w rzeszy pozytywnych opinii odnośnie marki. Finalnie zaowocowało też zajęciem 2 miejsca w ogólnopolskim rankingu badania zadowolenia Klientów z zabezpieczeń lakieru. W tym czasie nie zapomnieliśmy oczywiście o dalszym rozwoju technologii i naszych produktów, a dziesiątki tysięcy euro wydane na ten cel pozwalają stale dostarczać Wam najlepsze, sprawdzone i bezpieczne produkty detailingowe na rynku. Pojawiła się i trzecia szata graficzna naszych produktów, która wyjątkowo przypadła do gustu Klientom. Udało nam się również zrealizować kilka większych kampani reklamowych m.in. w ogólnopolskim magazynie biznesowym Forbes. 4nano zaczęło również pojawiać się powoli na rynkach zagranicznych, ale uwierzcie nam to dopiero początek. W rodzimym mieście firmy, czyli Katowicach, powstało również pierwsze firmowe studio detailingowe marki, czyli 4nano Studio Katowice, które jest jednocześnie jej siedzibą i centrum szkoleniowym. I tutaj dochodzimy do tego co przed nami…
Przyszłość…
Jak mogliście przeczytać wcześniej zawsze staramy się nie stać w miejscu, rozwijać, dostarczać Wam najlepszą możliwie technologię i kosmetyki detailingowe… i tak też powstało nasze najnowsze dziecko - powłoki ceramiczne następnej generacji z Hyper Hydrophobic Effect, o których dowiecie się więcej już wkrótce i które pojawią się na rynku niedługo. To nowy rozdział w historii marki, która jest polska i która się tego nie wstydzi. Marki, która przez kilka lat osiągnęła niemały sukces na rynku polskim, ale patrzy coraz śmielej na rynki zagraniczne. Oczywiście wszystko to nie byłoby możliwe gdyby nie nasi Klienci i Partnerzy. W tym miejscu wielkie podziękowania dla wszystkich - tych którzy byli, są, a także będą. Jeśli i Ty chcesz być częścią tej pięknej historii - śmiało, napisz do nas, porozmawiajmy o tym co wspólnie możemy osiągnąć.
I tak oto powstał tekst, który przedstawia niezły kawał historii rynku detailingowego w Polsce i przy którym pojawiła się masa pozytywnych wspomnień z ostatnich 6 lat. Do usłyszenia za kolejne 4, kiedy będziemy podsumowywać 10 lecie marki 4nano.
4nano - it works!